وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس (WordPress)چیست؟  یک سیستم سایت‌ساز و پکیج راه‌انداز وب‌سایت و وبلاگ (از هرنوع و هرمدل) است. به‌صورت رایگان، شما می‌توانید آن را از طریق وب‌سایت رسمی وردپرس (فارسی یا انگلیسی) دانلود کرده و بر روی فضای اینترنتی خود نصب کنید. فضای اینترنتی همان فضایی است که سایت شما و محتویات آن بر روی آن فضا قرار می‌گیرد. سپس وب‌سایت خود را به طور کامل با جزئیات و امکانات متفاوت و طرح دلخواه بر روی آن راه‌اندازی کرده و مطالب و بخش‌های مختلف سایت را، خودتان مدیریت کنید.

به‌طورکلی وردپرس یک نرم‌افزار تحت وب متن‌باز (open source) می‌باشد که در دسته‌‌ی سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMSها که مخفف (Content Management System) می‌باشند، قرار می‌گیرد.

ازآنجاکه سیستم وردپرس رایگان است، هر کاربری می‌تواند فایل‌های مربوطه‌ی آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهد.

البته بدیهی است که وردپرس بخشی از نیازهای کاربران را برآورده می‌کند. اما برای شخصی‌سازی و برآورده‌ساختن سایر نیازها، به متخصصینی نیاز است که تغییرات لازم را ایجاد کرده است. همچنین سایر امکانات و ابزار موردنیاز کاربران را فراهم نمایند. بهتر است برای راه اندازی وردپرس از هاست بهینه شده وردپرس استفاده کنید.

پوسته‌ی وردپرس

پوسته وردپرس، قالب وردپرس یا همان WordPress Theme، همان طرح اصلی وب‌سایت وردپرس شماست! همان قالب سایت شما که کاربران می‌بینند.

پوسته وردپرس کارهای مختلفی را انجام می‌دهد که واضح‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها، تعیین آرایش قرارگرفتن عناصر مختلف صفحات وب در کنار یکدیگر می‌باشد.

البته کسانی که به‌صورت فنی با وردپرس آشنایی داشته باشند، می‌دانند که مسائل دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان از قابلیت انعطاف‌پذیری مناسبی که در WordPress وجود دارد، استفاده کرد.

یک سایت WordPress در واقع رایگان است. اما نصب آن، داشتن یک قالب اختصاصی حرفه‌ای ، پشتیبانی ، هاست و فضای میزبانی همه هزینه دارند. تخصص ما میزبانی سایت وردپرسی شماست. یعنی زرین‌هاست

وردپرس و موتورهای جستجو

به‌طورکلی وردپرس به‌گونه‌ای ساخته شده‌است که از محبوبیت خوبی نزد موتورهای جستجو برخوردار است. اما هرگز نباید فراموش کرد که توجه به سئو یا همان بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (SEO -> Search Engine Optimization) بسیار حائز اهمیت بوده. توصیه اکید ما به کسانی که قصد استفاده از WordPress را برای وب‌سایت خودشان دارند، این است که اگر افزایش میزان بازدیدها از طریق موتورهای جستجو برایتان اهمیت دارد. حتماً کار طراحی پوسته خودتان را به کسانی بسپارید که اطلاعات خوبی از سئو دارند.

وردپرس یا سایر سیستم‌های سایت‌ساز؟!

در محیط وب و همچنین در میان کاربران مختلف، این‌گونه مباحث زیاد مطرح است که طرفداران هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوا، سعی دارند تا نرم‌افزار محبوب خودشان را به‌عنوان سیستم مدیریت محتوای برتر، معرفی کنند؛

اما حقیقت آن است که چنین بحث‌هایی فرد را به یاد بحث‌های انجام شده میان کاربران و طرفداران ویندوز و لینوکس می‌اندازد و تمام این‌ها در حالی است که طرح این‌گونه مباحث از پایه دچار اشکال است.

همچنین میتوانید آموزش نصب وردپرس در سی پنل نیز بخوانید

چرا که هر کدام از این نرم‌افزارها و یا سیستم‌عامل‌ها، برای محیط‌ها و کاربردهای خاص خودشان طراحی شده‌اند و مناسب همان کار هستند.

برای روشن‌شدن بحث وردپرس چیست؟، تصور کنید از شما سؤال کنند که به نظر شما یک خودروی سواری بهتر است، یا یک خودروی سنگین؟

خب قطعاً پاسخ شما این خواهد بود که هر کدام از این‌ها برای کار خاصی طراحی و ساخته شده‌اند و نمی‌توان به‌طور کلی چنین مقایسه‌ای را انجام داد.

با تشکر از این که تا پایان آموزش “وردپرس چیست؟” با ما همراه بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X