htaccess چیست و چه کاربردی دارد؟

htaccess

حتما برای شما نیز تا به حال این مشکل به‌وجود آمده است که در سایت خود با مشکلی مواجه شده باشید و برای رفع آن خطا در گوگل جستجو کرده باشید. چنین مواقعی ممکن است با مفهوم یا فایل htaccess رو به رو شده باشید.

در صورتی که از کاربران تازه دنیای اینترنت باشید؛ ممکن است با این فایل آشنایی نداشته‌باشید ، ندانید که این فایل چیست و چگونه می‌توان آن را ویرایش کرد؟

در ادامه قصد داریم تا این موضوع را به صورت کامل مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم؛ پس در ادامه با زرین‌هاست همراه باشید.

فایل .htaccess چیست؟

htaccess

این فایل به عنوان یک فایل مخفی در هاست شما موجود می‌باشد و تنها شما به عنوان مدیر سایت به آن دسترسی دارید. برای مشاهده آن، در صورتی که این فایل را در لیست فایل‌ها مشاهده نمی‌کنید باید آن را از حالت مخفی خارج کنید.

اصلی‌ترین کاربرد این فایل، این است که شما تعیین کنید کاربران چگونه به سایت شما دسترسی پیدا کنند. با تنظیم نمودن این فایل، سطح دسترسی کاربران را می‌توانید تعیین کنید؛ همچنین می‌توانید لینک‌هایی که قصد دارید محتوای آن را به یک لینک دیگر انتقال دهید؛ نیز اصلاح نمایید.

به‌طور پیش‌فرض، در صورتی که شما از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده همچون وردپرس ، جوملا یا دروپال استفاده نمایید؛ این فایل به صورت پیش‌فرص در بسته‌های نصبی این سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد.

این فایل ممکن است به این دلیل که با پسوند .txt ذخیره شده‌است روی هاست فعال نباشد؛ در چنین شرایطی، کافیست نام فایل را از htaccess.txt به .htaccess تغییر دهید. همچنین در هنگام انحام این کار به این نکته توجه کنید که این فایل نباید هیچگونه پسوندی داشته‌باشد و بدون پسوند باید آن را ذخیره نمایید.

چگونه به این فایل می‌توان دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به فایل .htaccess، شما باید به صورت گام به گام مراحل زیر را دنبال کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که این آموزش مطابق با کنترل پنل سی‌پنل آموزش داده شده‌است.

  1. برای دسترسی به فایل .htaccess ابتدا وارد کنترل پنل هاست خود شوید.
  2. از داشبور باز شده برای شما، روی گزینه File Manager کلیک نمایید.
  3. به پوشه public_html بروید.
  4. حال در صفحه‌ای که برای شما باز شده روی گزینه Setting کلیک کنید و گزینه “Show hidden files” را تیک بزنید. این کار موجب می‌شود که اگر فایل .htaccess شما در حالت مخفی باشد به حالت نمایان تبدیل شود.
  5. حال فایل .htaccess باید در لیست فایل‌های هاست شما نمایان شده‌باشد. در صورتی که باز هم این فایل را مشاهده نکردید؛ روی گزینه New File کلیک کنید و اقدام به ساخت این فایل نمایید.
  6. حال روی فایل کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Edit را انتخاب نمایید.
  7. حال برای شما یک پنجره باز شده که در این پنجره نیز، باید همان دکمه Edit را انتخاب نمایید.
  8. در این مرحله فایل .htaccess شما باز شده و به‌راحتی می‌توانید آن را ویرایش کنید و تغییرات مدنظر خود را اعمال کنید.
  9. اگر با خطای ssl مواجه شدید مقاله آموزش رفع مشکل علامت هشدار زرد رنگ گواهینامه SSL را بخوانید.

در صورتی که باز هم با مشکل مواجه شده‌بودید؛ می‌توانید به پشتبانی شرکت زرین‌هاست، تیکت ارسال نمایید.

با تشکر از این که تا پایان مقاله “htaccess چیست و چه کاربردی دارد؟” همراه ما بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X