هرآنچه باید درباره وب سایت بدانید

درباره وب سایت

در موضوع هاستینگ، اصطلاحاتی وجود دارد که برای کاربران و افرادی که قصد کارکردن با وب سایت و به دنبال انتخاب هاست مناسب برای سایت خود هستند، می‌تواند کمک بسیاری کند. در این مقاله قصد داریم به اصطلاحات هاستینگ بپردازیم و درباره‌ی هر یک از این موارد توضیحات خاص خود را ارائه دهیم.

اصطلاحاتی را که در ادامه این مطلب قصد داریم به آنها بپردازیم کلماتی همچون: هاست ، دامنه ، پهنای باند ، SSL ، Addon Domain ، Park Domain ، Sub Domain ، هاست لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست وردپرس ، هاست جوملا ، سی‌پنل و … که با آشنایی با این اصطلاحات قطعاً در روند کار با کنترل پنل هاستینگ سایت خود راحت‌تر می‌شوید.

دامنه:

آدرس اینترنتی وب‌سایت شما است. مثلاً zarinhost.com دامنه وب‌سایت ما می‌باشد. دامنه‌ها پسوندهای مختلفی مثل com ، ir، net ، org و … دارند و هر پسوند نشانگر کاربرد آن وب سایت است. برای مثال com مخفف کمپانی است و برای وب‌سایت شرکت‌ها پیشنهاد می‌گردد یا ir نشانه ایرانی بودن آن وب سایت است. برای سایت‌هایی که نشان ایرانی بودن آن مهم است استفاده می‌گردد که هریک از این پسوندها قیمت خاص خود را نیز دارند.

SSL:

گواهینامه امنیتی است یا SSL که روی هاست شما فعال می‌شود. اطلاعات روی سایت شما با رمزنگاری قوی منتقل می‌شود و دیگرکسی نمی‌تواند اطلاعات ردوبدل شده روی سایت شما را ببیند. سی‌پنل خودش جدیداً به‌صورت رایگان SSL را روی هاست شما فعال می‌کند و تنها کافیست تا شما آن را روی سایت خودتان فعال کنید. این تنظیمات و قفل گذاری پیشرفته ssl که در دامنه سایت نیز با https نمایان می‌شود جزو مواردی می‌باشد که در کسب رتبه بهتر سایت، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

هاست:

فضایی است که فایل‌های سایت ، دیتابیس و ایمیل‌های شما روی آن قرار می‌گیرد. پس اگر سایت بزرگی می‌خواهید راه‌اندازی کنید به فضای متوسط یا زیاد مثل ١ گیگابایت و بیشتر نیاز خواهید داشت.

و برعکس اگر سایت کوچکی دارید که فقط حالت اطلاع‌رسانی دارد فضای کمی مثل ٢۰۰ یا ۵۰۰ مگابایت برای شما مناسب است. لازم به ذکر است که هاست باید ماهانه یا سالانه تمدید شود.

هاست لینوکس

درباره وب سایت

هاست لینوکس بر پایه سیستم‌عامل لینوکس راه‌اندازی می‌گردد. نوع دیگر هاستی که ارائه می‌شود هاست ویندوز نام دارد که نام این دو نوع هاست با انواع سیستم‌عامل‌های کامپیوتری کاملاً متفاوت می‌باشد.

تنها با یک کنترل پنل به نام سی‌پنل (cPanel) کار خواهید داشت و کارکردن با این کنترل پنل اصلاً نیازی به آشنایی با سیستم‌عامل لینوکس ندارد.

تقریباً می‌توان گفت سازنده‌های ٩۰ درصد نرم‌افزارهای مدیریت محتوا و طراحی هاست مانند جوملا ، وردپرس ، دروپال ، پرستاشاپ و غیره، هاست لینوکس را برای اجرای این نرم‌افزارها پیشنهاد می‌کنند. زیرا این هاست مناسب سایت‌هایی می‌باشد که کدنویسی آنها بر پایه زبان PHP می‌باشد و سیستم‌های مدیریت محتوای نیز php هستند.

هاست ویندوز:

هاست ویندوز با سیستم‌عامل ویندوز سرور راه‌اندازی می‌گردد. این هاست را برای راه‌اندازی نرم‌افزارها یا سایت‌سازهایی که بر پایه asp یا Java طراحی شده‌اند استفاده می‌گردد. معمولاً به دلیل کندی ویندوز و مصرف بالاتر منابع سرور نسبت به هاست لینوکس برای راه‌اندازی نرم‌افزارهایی چون جوملا و وردپرس که بر پایه php طراحی شده‌اند پیشنهاد نمی‌گردد.

هاست وردپرس:

هاست وردپرس برای استفاده از نرم افزار وردپرس بهینه شده است. درصورتی‌که بر روی این هاست، وردپرس نصب گردد؛ وب سایت شما حتی در بازدیدهای بالا هم بالاترین راندمان و کمترین افت سرعت را خواهد داشت.

همچنین تنظیمات سرور به‌گونه‌ای انجام شده است که تمامی حداقل نیازهای وردپرس را پوشش داده و برای استفاده از انواع افزونه‌ها و قالب‌ها مشکلی نخواهید داشت.

هاست جوملا:

برای استفاده از نرم‌افزار جوملا بهینه شده‌است که یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا می‌باشد و درصورتی‌که بر روی این هاست جوملا نصب گردد وب سایت شما حتی در بازدیدهای بالا هم بالاترین راندمان و کمترین افت سرعت را خواهد داشت.

همچنین تنظیمات سرور به‌گونه‌ای انجام شده است که تمامی حداقل نیازهای جوملا را پوشش داده و برای استفاده از انواع افزونه‌ها و قالب‌های جوملا مشکلی نخواهید داشت.

پهنای باند:

پهنای باند حجم اینترنتی است که سایت شما می‌تواند از اینترنت استفاده کند و این مصرف شامل دانلود ، آپلود ، نمایش صفحات ، ارسال و دریافت ایمیل‌ها و هرگونه تبادل اطلاعات دیگری که با بازدیدکنندگان و کاربران سایت خود دارید، می‌شود.

اکثر شرکت‌ها امکان پهنای باند محدود را برای اکثر پنل‌های هاستینگ خود ارائه می‌کنند که این مورد برای خریداران هاست به‌صرفه می‌باشد.

کنترل پنل cPanel:

cPanel نرم‌افزاری است برای مدیریت هاست شما که به‌وسیله آن می‌توانید سایت خود را آپلود کنید، ایمیل ، دیتابیس و غیره بسازید. این نرم‌افزار ساخت یک شرکت آمریکایی بوده و در حال حاضر بهترین نوع کنترل پنل برای مدیریت سایت است که امکانات بسار حرفه‌ای و بروزی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

و البته سیستم‌های کنترل پنل دیگری هم برای هاست وجود دارد اما سی‌پنل تقریباً هم طرفداران بیشتری را میان طراحان و کاربران سایت دارد و هم محیط کاربری راحتی دارد که افراد تازه‌کار نیز با آن راحت کار انجام می‌دهند.

درباره وب سایت 2

Park Domain:

تعداد دامنه‌هایی است که شما می‌توانید روی سایت اصلی خود فعال کنید. مثلاً یک سایت دارید و می‌خواهید با چند تا دامنه افراد بتوانند آن را ببینند و می‌توانید با قابلیت Park Domain این دامنه‌ها را روی سایت خودتان فعال کنید.

که داشتن یا نداشتن این مورد و یا اینکه امکان پارک‌کردن چه تعداد دامنه را دارید هم جزو موضوعاتی است که در هنگام خرید هاست باید به آن توجه داشته باشید.

Addon Domain:

Addon Domain این امکان را می‌دهد که چند تا سایت روی یک هاست راه‌اندازی کنید. یعنی دو تا دامنه روی یک هاست فعال می‌کنید و هر کدام یک سایت جداگانه را نشان می‌دهند و اگر هاستی که خریداری می‌کنید قابلیت Addon Domain داشته باشد.

دیگه لازم نیست برای هر سایتتون یک هاست بخرید و می‌تونید با یک هاست چند تا سایت داشته باشید.

Backup:

یک رونوشت از اطلاعات سایت شما هست که به شما این اجازه رو می‌دهد تا درصورتی‌که در هاست یا وب‌سایت شما حادثه‌ای رخ داد. با بازگردانی اون بکاپ وب‌سایتتون به حالت اولیه برگردد و از نابودشدن تمام زحمات و اطلاعات سایت شما جلوگیری می‌کند.

DDos:

نوعی حمله سایبری می‌باشد که در طی این نوع حملات اختلال‌گران یا هکرها درخواست‌های هم‌زمان زیادی به سمت سایت شما سرازیر می‌کنند. منظور از درخواست‌های هم‌زمان ترافیک سنگینی از بازدیدکننده‌های غیرواقعی هستند. این باعث میشه تمام منابع وب‌سایت شما به‌سرعت مصرف شوند و وب‌سایت شما با اختلال یا کندی مواجه شود و یا حتی وب‌سایت از دسترس خارج شود.

FTP:

برنامه یا پروتکلی هست که به شما این اجازه رو میده که فایل‌ها رو در اینترنت آپلود یا دانلود کنید. در اینجا به کمک FTP قادر هستید فایل‌هاتون رو از کامپیوترتون به هاستتون داخل اینترنت انتقال بدین و FTP یکی از امن‌ترین راه‌های انتقال اطلاعات محسوب میشه. همچنین می‌توانید درباره آموزش ساخت وب سایت نیز بخوانید.

با تشکر از این که تا پایان آموزش “هر آنچه باید درباره وب‌سایت بدانید” همراه ما بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X