وردپرس ، جوملا یا دروپال کدام بهتر است؟

وردپرس، جوملا یا دروپال کدام بهتر است؟ 1

اگر می‌خواهید یک سایت برای خود طراحی کنید و قصد دارید با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای وردپرس ، جوملا یا دروپال این کار را انجام دهید و قبلا هم این کار را انجام نداده‌اید؛ این مقاله را مطالعه کنید.

در حال حاضر 3 سیستم رایگان حرفه‌ای برای مدیریت سایت وجود دارد…

وردپرس، جوملا و دروپال؛ هر کدام از این سیستم‌ها بیشتر در یک زمینه خاص رشد کرده‌اند و سخت می‌توان گفت یک سیستم در همه زمینه‌ها خوب است.

در این مقاله سعی می‌کنیم از نظر امکانات کلی ، امنیت ، سئو و راندمان، این سیستم‌ها را با هم مقایسه کنیم تا بتوانیم به یک نتیجه کلی برسیم.

وردپرس ، جوملا یا دروپال

1. مرور کلی وردپرس ، جوملا و دروپال

وردپرس:

یکی از محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای جهان است و بیش از 30% سایت‌هایی که با سیستم‌های مدیریت محتوایی، مدیریت می‌شوند از وردپرس استفاده می‌کنند.

وردپرس در ابتدا سیسام وبلاگ‌دهی بود و برای ساخت وبلاگ طراحی شد و به مرور زمان توسعه پیدا کرد و برای کابردهای دیگر، نظیر فروشگاه اینترنتی ، سایت‌های چند رسانه‌ای و سایت‌های عضویت‌گیری حرفه‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث شده وردپرس محبوب شود؛ راحتی کار کردن با آن است.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های وردپرس این است که امکان استفاده از هزاران افزونه (حدود 50,000 افزونه) را دارد که باعث می‌شود بتوانید انواع و اقسام قابلیت را به آن اضافه کنید و سایتی مطابق نیازهای خود و در انواع و اقسام زمینه‌های متفاوت بسازید.

جوملا:

یکی از قوی‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که کار کردن با آن به نسبت وردپرس کمی دشوارتر است و بیشتر مورد علاقه کاربران حرفه‌ای و طراحان وب است.

معماری طراحی قالب آن نسبت به وردپرس ساده‌تر است و جای مانور بیشتری برای یک طراح وب دارد.

جوملا از نظر مدیریت فایل‌های مالتی مدیا مثل عکس و فیلم بسیار عالی است و اگر تازه کار هستید و می‌خواهید سایت خود را با جوملا راه‌اندازی کنید باید چیزهای زیادی یاد بگیرید.

امروزه بیش از 3% سایت‌های جهان با جوملا طراح شده‌اند.

حدود 10 سال قبل جوملا از وردپرس طرفداران بیشتری داشت و یکی از دلایل عقب افتادن جوملا از وردپرس این بود که از ورژن 2.5 معماری جوملا کاملا عوض شد و دیگر توسعه‌دهندگانی که برای جوملا افزونه طراحی می‌کردند نتوانستند افزونه‌های جدید طراحی کنند و خیلی از آنها از ادامه کار با جوملا منصرف شدند و همین باعث از دست دادن طرفدارن زیادی شد.

دروپال:

دروپال از نظر امنیت بسیار قوی است و بیشتر برای سایت‌هایی که امنیت برایشان اهمیت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حدود 2% سایت‌های جهان با دروپال طراحی شده‌اند که البته می‌توان سایت‌های بسیار مهمی را نام برد.

محیط مدیریتی خشکی دارد و به اندازه جوملا و وردپرس افزونه‌های زیادی هم برای استفاده ندارد و حتی برای اینکه بتوانید از یک ادیتور ساده برای نوشتن متن‌های خود استفاده کنید باید ادیتور را جداگانه روی دروپال نصب کنید.

بدون شک برای یک تازه کار اصلا گزینه خوبی نیست و فقط برای افراد حرفه‌ای که سایتی با امنیت بالا نیاز دارند مناسب است.

2. کدام پلتفرم امن‌تر است؟

امنیت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب یک پلتفرم باید مورد توجه قرار گیرد.

وقتی که بحث امنیت می‌شود سه فاکتور را باید بررسی کنیم:

1. کدنویسی هسته نرم‌افزار

2. امنیت افزونه‌ها (پلاگین‌ها ، ماژول‌ها ، کامپوننت‌ها ، افزونه‌ها و …)

3. راحتی آپدیت هسته و افزونه‌ها

امنیت وردپرس:

کار وردپرس در رفع باگ‌ها و تغییر کدنویسی هسته عالی است و مرتب ورژن‌های جدید با قابلیت به‌روزرسانی خودکار را منتشر می‌کند.

همچنین افزونه‌هایی که از طریق مرکز خود منتشر می‌کند نیز امن هستند و قابلیت به‌روزرسانی خودکار دارند.

بیشتر افزونه‌های پولی نیز امن هستند ولی باید در استفاده از افزونه‌هایی که به صورت خودکار آپدیت نمی‌شوند کمی احتیاط کرد.

از آنجایی که وردپرس بسیار محبوب است آن را به هدف خوبی برای هکرها تبدیل کرده‌است. هکرها از ربات‌ها استفاده می‌کنند و توی اینترنت می‌گردند و سایت‌های وردپرسی که آسیب‌پذیر هستند را پیدا می‌کنند. (مثلا آنهایی که بروز نشده‌اند و قدیمی هستند) و سعی می‌کنند آنها را آلوده کرده و یا به آنها نفوذ کنند.

اگر تمایل به استفاده از وردپرس دارید حتما همیشه آنرا به‌روز نگه دارید.

افزونه‌های امنیتی زیادی هستند که برای ایمن‌کردن وردپرس هستند و ما شدیدا پیشنهاد می‌کنیم که از این افزونه‌ها استفاده کنید.

امنیت جوملا:

همانند وردپرس تیم جوملا نیز بسیار روی برطرف کردن باگ‌ها و ارائه نسخه‌های جدید جدی هستند و کارهای بسیار خوبی هم تاکنون انجام داده‌اند.

از آنجایی که هرکسی می‌تواند یک افزونه برای جوملا طراحی کند؛ همیشه باید مراقب افزونه‌ها باشید و از نصب افزونه‌های غیرمطمئن خودداری کنید.

بشدت پیشنهاد می‌شود فقط از افزونه‌هایی که در مرکز افزونه‌های جوملا معرفی می‌شوند استفاده کنید.

امنیت دروپال:

دروپال یکی از امن‌ترین CMS های جهان است. تیمی بسیار قوی، امنیت هسته دروپال و افزونه‌های آن را برعهده دارند و مرتب از نظر ایمنی آن را بهبود می‌بخشند.

همچنین در صورتی که بخواهید افزونه‌ای برای خودتان طراحی کنید می‌توانید از نظر امنیت از تیم امنیتی دروپال کمک بگیرید.

3. کدام پلتفرم از نظر SEO بهتر است؟

سئوی وردپرس:

بر اساس گفته Matt Cutts از گوگل وردپرس 80 درصد نیازهایی که یک سایت، برای سئو دارد را برآورده می‌کند و به همین دلیل می‌توان گفت وردپرس از نظر سئو عالی است.

همچنین وردپرس ده‌ها افزونه حرفه‌ای دارد که با استفاده از آنها به راحتی می‌توانید وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید. با استفاده از هاست وردپرس میتوانید به بهبود سرعت سایت خود کمک کنید.

سئوی جوملا:

جوملا نیز از نظر سئو خوب است و حتی در تنظیمات اصلی خود نیز ابزارهایی برای بهبود سئو دارد ولی باز هم به‌پای وردپرس نمی‌رسد و باید افزونه‌هایی از مرکز افزونه‌های جوملا ویژه سئو را روی جوملا نصب کنید.

سئوی دروپال:

دروپال وضع چندان خوبی از نظر سئو ندارد و هسته اصلی دروپال اصلا با موتورهای جستجو سازگار نیست ولی با استفاده از افزونه‌هایی که دارد می‌توانید آن را با موتورهای جستجو سازگار کنید.

همچنین Yoast که بهترین افزونه سئو برای وردپرس است که به تازگی ورژن سازگار با دروپال را منتشر کرده‌است که خبر بسیار خوبی برای کاربران دروپال است.

4. کدام پلتفرم راندمان بهتری دارد؟

راندمان یک وب‌سایت تاثیر بسیار بزرگی روی موفقیت سایت شما دارد.

سرعت نمایش صفحات ، وجود امکانات مناسب و راحتی کار کردن با سایت باعث می‌شود که سایت طرفداران بیشتری پیدا کند.

البته همیشه این نکته را در ذهن داشته‌باشید که راندمان خوب یک وب‌سایت فقط به آن پلتفرم مربوط نمی‌شود و عوامل دیگری مثل سرور و هاست وردپرس که سایت روی آن میزبانی می‌شود. نوع طراحی قالب سایت نیز تاثیر بسیار زیادی روی سرعت و افزایش راندمان سایت دارند.

راندمان وردپرس:

هزینه اصلی که برای یک افزونه وردپرس می‌پردازید؛ افزایش فشار وردپرس روی سرور و کندتر شدن سایت شما است. هر چه افزونه‌های بیشتری روی وردپرس نصب کنید منابع بیشتری برای پردازش نیاز خواهید داشت و در نتیجه سایت کندتری خواهید داشت.

به همین دلیل کاربران وردپرس به یاد داشته‌باشند که از استفاده از افزونه‌های غیر ضروری بشدت پرهیز کنند.

خوشبختانه راه‌هایی مثل استفاده از cache ، بهینه‌سازی عکس‌ها و استفاده از CDN به شما در افزایش سرعت سایت کمک خواهد کرد.

افزونه‌هایی مثل JS Minify  و W3 Total Cache در افزایش سرعت وردپرس کمک زیادی خواهند کرد.

شرکت بهسازان‌هاست نیز با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته خود انواع فشرده‌سازی ها و Cache های سمت سرور را برای شما فعال می‌نماید.

در حال حاضر وردپرس یکی از سنگین‌ترین CMS های موجود است و با وجود فعال‌بودن wp-ajax و wp-cron سایت‌های پربازدید بشدت با مشکل مصرف منابع زیاد مواجه می‌شوند و مدیر سایت‌ها مجبور می‌شوند به صورت دستی بسیاری از ویژگی‌های وردپرس را غیر فعال کنند تا مصرف منابع کاهش پیدا کند.

راندمان جوملا:

توسعه دهندگان جوملا از نظر راندمان می‌شود گفت سنگ تمام گذاشته‌اند و در حال حاضر جوملا سبک‌ترین و چالاک‌ترین CMS موجود است و در ورژن‌های آخر جوملا نیز این موضوع کاملا ملموس بوده است.

همانند وردپرس راه‌هایی مثل استفاده از cache ، بهینه‌سازی عکس‌ها و استفاده از CDN به شما در افزایش سرعت سایت، کمک خواهد کرد و افزونه‌های زیادی هم منتشر شده‌است که راندمان سایت را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

راندمان دروپال:

دروپال نیز بسیار راندمان خوبی دارد و کدنویسی آن بسبار عالی و بهینه شده‌است ولی تنها مشکل دروپال این است که در سایت‌های با مطالب زیاد و پربازدید، زیاد خوب عمل نمی‌کند و شاهد کند شدن آن خواهید بود ولی در سایت‌های معمولی و بازدید متوسط عملکر عالی دارد.

نتیجه‌گیری وردپرس ، جوملا یا دروپال، کدام بهتر است:

وقتی پای امنیت به میان می‌آید دروپال برنده است و وقتی پای راندمان به میان می‌آید جوملا بهترین است ولی وقتی پای راحتی استفاده ، افزونه‌های در دسترس و سئو در میان باشد وردپرس عالی است. همچنین میتوانید مقاله انواع وب‌سایت نیز بخوانید.

با به‌روز نگه‌داشتن وردپرس مشکل امنیت هم حل می‌شود پس به‌راحتی می‌توان گفت که در بین این 3 پلتفرم، وردپرس بی‌رقیب است و ما حتما به شما وردپرس را پیشنهاد می‌کنیم و اگر قصد دارید تا هاست مخصوص وردپرس خریداری کنید ما سرویس هاست وردپرس زرین‌هاست را به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای وردپرس بهینه شده‌است و علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب، پشتیبانی فوق العاده‌ای را از طرف شرکت زرین‌هاست دریافت خواهید کرد.

با تشکر از این که تا پایان مقاله “وردپرس ، جوملا یا دروپال کدام بهتر است؟” همراه ما بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X