سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

cms

یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS که مخفف عبارت Content Management System است، مهم‌ترین قسمت یک وب‌سایت پویا برای مدیر وب‌سایت است.

یک سیستم مدیریت محتوا می‌تواند به شما امکان ایجاد ، ویرایش ، سازماندهی و انتشار محتوایتان را بدهد.

بدون این سیستم عملا وب‌سایت شما یک وب‌سایت استاتیک خواهد بود.

مقدمه

سیستم‌های مدیریت محتوا این امکان را به مدیر وب‌سایت می‌دهد که بر روی فایل‌ها و محتوای وب‌سایت کنترل داشته‌باشد.

اکثر مدیران وب‌سایت‌ها اطلاعات چندانی از بحث برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت ندارند.

ویژگی مهم سیستم‌های مدیریت محتوا را می‌توان در این بخش دانست که باعث می‌شوند یک فرد بدون داشتن دانشی در زمینه کدنویسی و طراحی وب‌سایت بتوانند یک وب‌سایت را مدیریت کنند و در آن تغییراتی را اعمال نمایند.

البته همان‌طور که گفتیم استفاده یک سیستم مدیریت محتوا بیشتر برای مدیران سایت است ولی ممکن است در برخی از وب‌سایت‌ها برای کاربران نیز مورد استفاده باشد.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانند انواع مختلفی داشته‌باشند که ما در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص بخشی از تقسیم‌بندی‌های مطرح در مورد CMS خواهیم پرداخت.

cms 1

نوع اول

اولین نوع در این تقسیم‌بندی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است.

انتخاب این نوع سیستم مدیریت محتوا زمانی که محدودیت بودجه داشته‌باشید و زمان کم، برای شما مناسب نخواهد بود ولی صرف‌نظر از این بحث، این نوع سیستم مدیریت محتوا بسیار مناسب بوده و خروجی کار نیز در سطح بالاتری خواهد بود؛ چه از نظر راحتی در استفاده و چه از نظر بیهینه بودن.

در این نوع سیستم مدیریت محتوا هیچ‌چیز اضافی‌ای وجود نخواهد داشت و پنل مدیریت دقیقا همان چیزی خواهد بود که شما نیاز دارید.

همان‌طور که گفتیم این نوع سیستم مدیریت محتوا در کنار ویژگی‌های بسیاری که دارد بحث هزینه و زمان آن می‌تواند چالش بزرگی در برابر شما باشد.

در مقابل این نوع سیستم مدیریت محتوا، CMS های آماده قرار دارند که در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد آنها نیز خواهیم پرداخت.

نوع دوم

نوع دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا، CMS های آماده هستند، این نوع سیستم‌ها گستردگی بسیاری دارند و شکل ساخت آنها طوری است که برای موضوعات مختلف وب‌سایت مناسب باشند.

یکی از ویژگی‌ها کلیدی این سیستم‌ها هزینه کم آنها در تغییرات است.

این‌طور که اگر شما بخواهید یک ویژگی را به وب‌سایت خود بیفزایید کافیست با پرداخت هزینه‌ای اندک یک افزونه آماده برای افزودن ویژگی موردنظر خود تهیه نمایید.

این درصورتی است که اگر همان تغییرات را اگر بخواهید در یک وب‌سایت با سیستم مدیریت محتوا اختصاصی پیاده کنید. باید هزینه‌ی نسبتا زیادی را صرف طراحی یک افزونه مناسب برای افزودن آن ویژگی بکنید.

پس از ارائه شدن سیستم‌های مدیریت محتوا بسیاری از وب‌سایت‌ها رشد چشمگیری کردند.

قبل از وجود این نوع از CMS ها تنها راه ساخت یک وب‌سایت پویا خرید یک سیستم مدیریت محتوا بود.

این سیستم‌ها همان‌طور که گفتیم بسیار گران‌قیمتند برای همین مدیران وب‌سایت‌ها مجبور بودند وب‌سایت خود را از نوع استاتیک یا ایستا طراحی کنند.

در نوع آماده این سیستم‌ها، شرکت‌های بسیاری به فعالیت پرداختند که در ادامه تصمیم داریم به معرفی برخی از این نوع CMS ها بپردازیم.

cms 2

1.سیستم مدیریت محتوا وردپرس

وردپرس یک CMS برای سایت‌ها و حتی وبلاگ هاست که می‌توان با آن به ساخت وب‌سایت‌هایی در موضوعاتی همچون آموزشی ، شرکتی ، فروشگاهی ، علمی و غیره پرداخت.

وردپرسی که اکنون یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا شناخته می‌شود؛ در ابتدا تنها یکی از سیستم‌های رایگان وبلاگ ساز بوده که امکانات خوبی را با وجود رایگان‌بودن در اختیار کاربران قرار میداد.

وردپرس بر اساس گزارشی که در سال 2009 توسط مرکز تحقیقات سیستم مدیریت محتوا ارائه شد؛ محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا شناخته‌شد.

یکی از علل این محبوبیت را می‌توان گستردگی آن در زمینه‌های مختلف موضوعی دانست.

هسته این CMS از PHP و Mysql استفاده و در وب سرور‌هایی نظیر Apache اجرا می‌شود.

متن بازبودن این CMS موجب شده است که قالب‌های فراوانی برای آن ساخته شود. حتی اگر نیاز به یک قالب اختصاصی داشته باشد هزینه تمام شده مقدار کمتری خواهد بود.

در مورد افزونه‌ها هم همین‌طور است.

ویژگی سیستم مدیریت محتوا وردپرس شاید همین فراوانی افزونه‌ها و قالب‌های آن باشد.

با یک جستجو ساده می‌توانید افزونه یا قالب مورد نظر خود را حتی در زبان فارسی به راحتی بیابید و دریافت کنید و برای استفاده از وردپرس بهتر از هاست مخصوص وردپرس استفاده کنید.

2.سیستم مدیریت محتوا جوملا

این سیستم مدیریت محتوا همانند وردپرس از زبان PHP و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.

در بحث هزینه نیز به هم شباهت دارند و هزینه تمام شده شما برای طراحی یک وب‌سایت تقریبا برابر خواهد بود.

در مبحث گستردگی در زمینه قالب‌ها و افزونه‌ها نیز مشابه اند و برای هر دو تعداد زیادی محصول وجود دارد؛ البته به این موضوع باید اشاره کرد که تعداد افزونه‌ها برای وردپرس به مراتب بیشتر و دسترسی به آنها نیز ساده‌تر است.

به طور کل سیستم مدیریت محتوا وردپرس قطعا وضعیت بهتری نسبت به جوملا دارد ولی این که شما چه نیازهایی دارید موضوع مهمی است.

باتوجه به نیاز شما، ممکن است جوملا برای شما به مراتب مفیدتر از وردپرس باشد. پس قبل از انتخاب یکی از این دو، اول به خوبی در موردشان تحقیق کنید.

سخن آخر

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا همانند باقی موارد در وب بستگی به آن دارد که شما به چه چیزی نیاز دارید، یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی ، وردپرس ، جوملا یا یک CMS دیگر، پس در انتخاب آن نهایت دقت را انجام دهید؛ زیرا اگر در انتخاب خود دچار اشتباه شوید پشیمانی برای شما بدون آسیب نخواهد بود، پس حتما مقاله تفاوت وردپرس و جوملا  نیز مطالعه کنید.

با تشکر از این که تا پایان مقاله “سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟” همراه ما بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X