انواع وب‌سایت

انواع وب‌سایت

زمانی که نام از وب‌سایت برده می‌شود مطالب بسیار زیادی برای توضیح پیش می‌آید. یکی از این مسائل را می‌توان بحث انواع وب‌سایت از نظر نوع عنوان کرد.

تقسیم‌بندی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که می‌توان برخی از آنها را از نظر موضوع و یا فنی عنوان کرد که به اختصار برخی از آنها خواهیم پرداخت ولی از میان تقسیم‌بندی‌هایی که برای وب‌سایت صورت می‌گیرد امروز به تنوع آن از نظر فنی خواهیم پرداخت.

پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع وب سایت

همان‌طور که گفتیم تقسیم‌بندی‌های بسیاری برای طراحی یک وب‌سایت شکل گرفته است؛ یکی از این تقسیم‌بندی‌ها که شما نیز با برخی از آنها آشنا هستید؛ تقسیم‌بندی از نظر محتوا است.

در زیر، برای شما برخی از انواع وب‌سایت‌ها در این نوع تقسیم‌بندی را ذکر می‌کنیم:

  1. فروشگاهی
  2. آموزشی ( بلاگ )
  3. فیلم و موزیک
  4. گالری
  5. فروش فایل
  6. مجله اینترنتی

امروزه به شکل گسترده ای می توان گفت که اکثریت مردم برای انجام بسیاری از امور خود به وب‌سایت‌ها مراجعه و از آنها یاری می گیرند؛ در میان این همه استفاده، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که از نظر فنی وب سایت هایی که تا به حال استفاده کرده اید به چه شکلند و به طور کلی بر چند نوع اند؟

انواع وب‌سایت ها از نظر فنی به طور کل بر دو قسم است:

  1. وب‌سایت‌های پویا یا داینامیک ( Dynamic )
  2. وب‌سایت‌های ثابت یا استاتیک ( Static )

 

انواع وب‌سایت پویا

انواع وب سایت 3

وب‌سایت‌های داینامیک یا به عبارتی همان پویا همان‌طور که از نامشان مشخص است انواع وب‌سایت‌هایی هستند که محتوای آنها به صورت پویا است و نیاز است که محتوای آن دائما به‌روزرسانی شود؛ به همین سبب مدیر وب‌سایت به پنلی نیاز دارد تا این کار را به سادگی انجام دهد و نیاز به ویرایش کد‌ها نباشد.

پنلی که مدیران این وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کند را CMS یا سیستم مدیریت محتوا گویند. در بک‌اند این نوع از وب‌سایت‌ها عمدتا از زبان‌های مثل ASP ، PHP و ASP.NET و در فرانت‌اند نیز عمدتا Ajax  CSS ، HTML ، JS استفاده می‌شود. مانند وردپرس، جوملا و…

مزایای این گونه وب‌سایت‌ها

  • چون زبان‌های برنامه‌نویسی که در این سبک از وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود، پیچیده‌تر هستند، قابلیت‌های بسیاری نیز قابل تعریف هستند.
  • از نظر کاربرد آسان‌تر هستند.
  • برای ایجاد تغییر یا حذف مطلب ، تصاویر ، صفحات و خیلی از چیز‌های دیگر محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه این محدودیت توسط مدیریت وب‌سایت برای کاربران ایجاد شود.
  • اگر خواستید قسمتی را ویرایش کنید نیازی نیست آن را بر روی کلیه صفحات اعمال کنید؛ به راحتی می‌توانید قسمت مورد نظر خود را همان‌طور که می‌خواهید ویرایش کنید و تغیرات مورد نظر خود را بر روی آن قسمت اعمال نمایید.
  • هاست‌های میزبانی آن مانند هاست وردپرس برای سیستم مدیریت محتوا وردپرس در دسترس و بهینه تر هستند.

معایب این گونه وب‌سایت‌ها

  • مقدار زیاد کد‌ها باعث بارگزاری کند و دیر هنگام وب سایت می‌شود.
  • این مقدار زیاد کدها باعث افت رنکینگ در موتورهای جستجوگر می‌شود.
  • عمدتا این و‌ب‌سایت‌ها از نظر گرافیکی نسبت به وب‌سایت‌های استاتیک سطح پایین‌تری دارند.
  • همان‌طور که گفتیم این وب‌سایت تغیر پذیرند، ما این قابلیت را در قسمت مزایا به آن اشاره کردیم. اما این قابلیت را می توان در بخش معایب نیز به آن اشاره کرد زیرا این قابلیت موجب افت سطح امنیت وب‌سایت نیز می‌شود.

وب‌سایت‌های ایستا

انواع وب‌سایت 1

وب‌سایت‌های استاتیک و یا همان ایستا، فکر میکنم با توجه به تعریفی که برای وب‌سایت‌های پویا داشتیم حدس این که این وب‌سایت‌های چه مشخصاتی داشته‌باشند کار دشواری نباشد.

این وب‌سایت‌ها را نیز با توجه به نامشان می‌توان شناخت.

وب‌سایت‌های ایستا، وب‌سایت‌هایی که معمولا تک صفحه‌ای هستند و به‌روزرسانی آنها کار دشواری است و برای کوچک‌ترین تغییری، نیاز به تغییر کد آن به صورت دستی داریم.

موارد استفاده از این شکل از وب‌سایت‌ها بسیار کمتر از نوع پویا هستند.

تنوع موضوعی آنها هم خیلی محدودتر است.

این نوع معمولا برای اشخاص و یا شرکت‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند تنها به معرفی خود بپردازند و می‌خواهند فرد را به صورت فیزیکی به خود ارجاع دهند.

به طور مثل شرکتی که در خصوص آهن آلات فعالیت می‌کند این سبک از وب‌سایت را برای لینک شدن مخاطب مجازی خود به فروشگاه فیزیکیشان و یا معرفی محصولاتی که در فروشگاه دارند به مشتری‌های راه دور جهت سفاش کاربرد دارد.

در این نوع از وب‌سایت‌ها، بخشی به نام بک‌اند، عملا وجود ندارد؛ در نتیجه زبان‌هایی که در آن استفاده می‌شود همان زبان‌های بخش فرانت‌اند است.

اگر تا به حال به دنبال طراحی سایت رفته‌اید؛ آن صفحه‌ای که در ابتدا با استفاده از زبان‌های HTML و CSS طراحی کرده‌اید در واقع یک صفحه از یک وب‌سایت استاتیک بوده است.

مزایای این نوع وب‌سایت

  • کدها در این نوع از وب‌سایت‌ها بسیار کمتر است نسبت به وب‌سایت‌های نوع پویا.
  • سرعت بارگزاری این وب‌سایت‌ها بسیار بالاتر است.
  • رنکینگ در موتور‌های جستجو برای وب‌سایت‌های ایستا به علت کوتاهی کدها، بسیار شرایط بهتری دارد.
  • هزینه طراحی این وب‌سایت به علت سادگیشان بسیار کمتر است.
  • چون محتوای این وب‌سایت‌ها ثابت است، کاربر عادی نیز به آن دسترسی ندارد، پس امنیت نیز باید بالاتر باشد.
  • محتوای ثابت و شکل محتوای ثابت موجب می‌شود دست گرافیک برای طرحی باز باشد و خروجی طراحی نیز بهتر باشد.

معایب این نوع وب‌سایت

  • همان‌طور که در بخش مزایا گفتیم افراد عادی توانایی ایجاد تغییر وب‌سایت را ندارند، این موضوع امر مناسبی برای امنیت وب‌سایت است اما زمانی که شما که صاحب سایت هستید و می‌خواهید تغییری در وب‌سایت وارد کنید دچار مشکل خواهید شد زیرا هیچ کس جز فردی که به طراحی وب سایت مسلط است نخواهد توانست آن تغییرات را، هرچند اگر کوچک باشد انجام دهد.
  • برای این که قسمتی را اضافه یا ویرایش کنید به علت ایستا بود وب‌سایت، حتما باید این تغییرات را جدا جدا برای تمامی صفحات وب‌سایت اعمال نمایید.
  • همچنین پیشنهاد میشود مقاله انواع کنترل پنل هاست را نیز بخوانید.

با تشکر از این که تا پایان مقاله “انواع وب‌سایت” همراه ما بودید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X